Internationale studenten dragen bij aan de ontwikkeling van de wetenschap. Mensen uit andere culturen kijken namelijk soms anders naar wetenschappelijke discussies. Door daar samen met Nederlandse studenten over te praten, tillen internationale en Nederlandse studenten elkaar naar een hoger niveau. SGP-jongeren vindt daarom dat internationalisering in het hoger onderwijs op zichzelf een goede zaak is.

De huidige praktijk voldoet echter niet meer aan dit ideaalbeeld. Inmiddels is een kwart (!) van de studenten afkomstig uit het buitenland. Deze studenten hebben geen ouders bij wie zij kunnen wonen en moeten gehuisvest worden. Dit legt druk op het aantal beschikbare studentenkamers. Daarnaast worden steeds meer colleges in het Engels gegeven, ook bij studies waar dat niet logisch is omdat die geen internationaal karakter hebben. Hierdoor komt de positie van het Nederlands als wetenschapstaal steeds verder onder druk te staan en ervaart een deel van de Nederlandse studenten extra studiedruk. Ook neemt de werkdruk voor onderzoekers en docenten toe.

SGP-jongeren wil de hoge toestroom van internationale studenten op drie manieren terugdringen. In de eerste plaats moet les of college in het Nederlands weer de norm worden op onze hogescholen en universiteiten. Hiervoor zijn wel een aantal uitzonderingen nodig. Gaat het om talenstudies en opleidingen, specialisaties of vakken met een duidelijke internationale identiteit, zoals bijvoorbeeld internationale betrekkingen, dan moet er ruimte zijn om Engelstalig college te geven. Ditzelfde geldt voor opleidingen waarbij de arbeidsmarkt een aantoonbaar internationaal karakter heeft of voor opleidingen die zonder internationale studenten niet instandgehouden kunnen worden. Deze regels moeten wettelijk worden vastgelegd. In de tweede plaats moet er een maximum komen op het aantal studenten van buiten de Europese Economische Ruimte (EER). In de derde plaats geeft de bekostiging van internationalisering universiteiten een prikkel om zo veel mogelijk internationale studenten binnen te halen. Deze prikkel moet worden gematigd door universiteiten voor een hoger bedrag te financieren via de vaste voet. Zo houden we ons hoger onderwijs toegankelijk!

Concreet:

  • Er moet een wet komen om vast te leggen dat colleges in het Nederlands worden gegeven tenzij er sprake is van een talenstudie of een opleiding met een duidelijke internationale identiteit;
  • Er moet een maximum komen op het aantal studenten van buiten de EER;
  • Universiteiten moeten minder financiële prikkels krijgen om zo veel mogelijk internationale studenten binnen te halen.