Zittenblijven is voorbij… Doorhollen!

Misschien herken je het. Zittenblijven op de basis- of middelbare school. Vijf procent van de Nederlandse bevolking is weleens blijven zitten. Dit kost ongeveer 350 miljoen euro per jaar. Wat CNV Onderwijs betreft is dat verleden tijd. Hun voorstel is dat ’zittenblijvers’ na schooltijd bijlessen volgen en/of in de zomervakantie naar de summerschool gaan. SGP-jongeren is voorzichtig positief. Waarom?

Misschien herken je het. Zittenblijven op de basis- of middelbare school. Vijf procent van de Nederlandse bevolking is weleens blijven zitten. Dit kost ongeveer 350 miljoen euro per jaar. Wat CNV Onderwijs betreft is dat verleden tijd. Hun voorstel is dat ’zittenblijvers’ na schooltijd bijlessen volgen en/of in de zomervakantie naar de summerschool gaan. SGP-jongeren is voorzichtig positief. Waarom?

Fenomeen zittenblijven

Al lang wordt er kritiek geuit op het fenomeen zittenblijven. Het vreemde is namelijk dat bekend is dat zittenblijven niet helpt. Volgens onderzoek werkt het vaak juist negatief. Twee voorbeelden: Ten eerste wordt de bekende omgeving ingeruild voor nieuwe (jongere) leerlingen. Daar zit de ‘zittenblijver’ helemaal niet op te wachten. Ook voelt het voor de leerling soms als een grote vernedering om een stap terug te moeten doen. Helaas wordt die neerwaartse spiraal niet doorbroken door betere resultaten in het jaar wat ze overdoen, want die blijven bij de meesten uit. Natuurlijk zijn er ook omstandigheden waarin zittenblijven een hele goede optie is. Dan is de leerling daar ook bij gebaat. Denk bijvoorbeeld aan een lange periode van ziek zijn. Maar over het algemeen blijkt dat de gevolgen vaker  negatief dan positief zijn.         

Een beter alternatief?! 

De onderwijsbond CNV lanceert nu een alternatief. De leerling kan gewoon in de vertrouwde omgeving verder leren. Niet goed kunnen lezen is één van de redenen om de leerling het jaar te laten overdoen. Maar omdat er het volgende jaar vaak geen extra aandacht aan die leerling wordt geschonken, verbeteren zijn of haar resultaten weinig tot niets. Met bijles na schooltijd kan juist het probleem worden aangepakt. Zo kunnen ze een steuntje in de rug krijgen voor moeilijke vakken en kunnen ze verder met hun leeftijdsgenoten meedoen.

Als SGP-jongeren zijn wij voorzicht positief over dit voorstel. Maar wij blijven ook kritisch. Zo is het niet de bedoeling dat de leerkracht nog meer belast wordt. Ook vragen we ons af waar het geld, wat door dit alternatief ’overblijft’ heengaat. Al met al is het een mooi voorstel. Nu is het wachten op de uitwerking…


Blog comments powered by Disqus