Wie hoog klimt, kan laag vallen…

Het CPB komt met een rapport waarin Nederlandse onderwijsprestaties in internationaal perspectief worden weergegeven. Dat klinkt veelbelovend, maar het tegendeel blijkt. Het Nederlandse onderwijsniveau daalt zowel absoluut als ten opzichte van andere landen. Niet zo heel positief, daarom is actie nodig.

Het CPB komt met een rapport waarin Nederlandse onderwijsprestaties in internationaal perspectief worden weergegeven. Dat klinkt veelbelovend, maar het tegendeel blijkt. Het Nederlandse onderwijsniveau daalt zowel absoluut als ten opzichte van andere landen. Niet zo heel positief, daarom is actie nodig.

Het is niet de eerste keer dat de kwaliteit van onderwijs ter sprake komt. Het CPB komt nu met een rapport wat toch bewijst: ‘Waar rook is, is vuur!’ We hoeven niet direct op onze achterste benen te staan, want Nederland wordt niet zomaar dom. Toch is het wel belangrijk kritisch naar deze kwaliteitsdaling te kijken, om zo de verschillende oorzaken aan te pakken. Daarbij moeten lange termijn oorzaken in de kiem worden gesmoord.

Het rapport van het CPB noemt als 1 van de oorzaken het niveau van de leerkrachten. Dit is een punt wat direct aangepakt moet worden. Wanneer de leerkrachten het niveau niet beheersen, hoe kunnen ze het dan ooit goed overbrengen aan de leerlingen? Daar bovenop komt het aantal onbevoegde docenten wat wel les geeft en het dreigende lerarentekort. De leerkrachten zijn dus een absoluut punt van zorg. Directe actiepunten die hieruit voortvloeien zijn: Het niveau van de leerkrachten omhoog, oplossingen bieden voor het lerarentekort en geen onbevoegde docenten voor de klas. Onderwijs is niet iets om in aan te rommelen.

In vergelijking met andere, zogeheten, ontwikkelde landen, geeft Nederland relatief weinig aandacht aan kernvakken, zoals wiskunde en Engels, in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Je kunt niet teveel eisen, maar ambitie is altijd goed. Stilstand is vaak achteruitgang. Daarom is het goed dat het CPB aandacht besteedt aan de oorzaken, maar we moeten niet vergeten dat we ook trots mogen zijn op datgene wat we wel bereikt hebben. Toch is scherp blijven goed, blijvend ontwikkelen houdt je in beweging. Want het onderwijs van nu is een investering in de toekomst!

Geschreven door Marith Hulst

Marith is lid van de commissie Onderwijs.. Meer artikelen van Marith Hulst:



Blog comments powered by Disqus