Reflectie voor inspectie

De onderwijsinspectie moet een stapje terug doen. Niet te veel politiek maar alleen controle op de hoofdlijnen en de inhoud. Scholen willen graag de ruimte om te werken.

De onderwijsinspectie moet een stapje terug doen. Niet te veel politiek maar alleen controle op de hoofdlijnen en de inhoud. Scholen willen graag de ruimte om te werken.

De inspectie van het onderwijs moet het anders gaan doen. Dat zegt Fons van Wieringen, onderwijskundige, die naar tien jaar afscheid neemt als voorzitter van de Onderwijsraad. Scholen zelf geven volgens hem aan dat de rol van de inspectie langzamerhand veranderd. Volgens de onderwijskundige komt dit omdat de Tweede Kamer steeds meer prestaties van het onderwijs vraagt. “De kamer wil zien of ze werken, dat betekent steeds meer informatie.”

Verandering
De feiten op een rijtje laten zien dat er dus een verandering gaande lijkt te zijn in de werkwijze van de inspectie. Want waar ze vroeger een partner waren bij vernieuwingen en verbeteringen, wordt het nu steeds meer een instituut voor informatie en verantwoording. Doordat de Tweede Kamer zoveel vraagt, is deze verandering te begrijpen. Maar moeten we hier blij mee zijn? Is het niet beter dat de politiek zich meer terugtrekt zodat de inspectie zijn echte werk kan doen?

Ruimte
De inspectie is erg actief en daar is niets mis mee, maar het moet geen belasting voor de scholen worden. Wanneer het doel van de school gericht is op de tevredenheid van de inspectie, dan slaan we de plank volledig mis. Een school wil kinderen opvoeden en ontwikkelen, de inspectie mag controleren maar de het moet geen voorwaarde worden. Toezicht is goed, maar ruimte om te werken ook!

Geschreven door Marith Hulst

Marith is lid van de commissie Onderwijs.. Meer artikelen van Marith Hulst:



Blog comments powered by Disqus