NPO: meer tot lering dan vermaak

Onlangs was Andries Knevel onze gast bij het SGPJ-café in Hotel New York te Rotterdam. Hij hield deze avond een stevige pitch – met veel leuke anekdotes – over het onderwerp ‘democratie of mediacratie’. Uiteraard gevolgd door kritische vragen vanuit de zaal. Eén vraag was wat hij, als doorgewinterde journalist en presentator bij de publiek omroep, vindt van de plannen van Sander Dekker. Deze staatssecretaris wil dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) stopt met het maken van programma’s die puur gericht zijn op amusement. Op deze vraag legde Andries Knevel uit dat een groot deel, één-derde, van de inkomsten van de publieke omroep komt van de STER (reclames). Grote amusementprogramma’s trekken nu eenmaal meer kijkers die vervolgens voor veel adverteerders zorgen, en dus ook voor hogere inkomsten. Maar heeft de publieke omroep deze inkomsten echt nodig of moet ze zich vooral beperken en snijden in de kosten?

Onlangs was Andries Knevel onze gast bij het SGPJ-café in Hotel New York te Rotterdam. Hij hield deze avond een stevige pitch – met veel leuke anekdotes – over het onderwerp ‘democratie of mediacratie’. Uiteraard gevolgd door kritische vragen vanuit de zaal. Eén vraag was wat hij, als doorgewinterde journalist en presentator bij de publiek omroep, vindt van de plannen van Sander Dekker. Deze staatssecretaris wil dat de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) stopt met het maken van programma’s die puur gericht zijn op amusement. Op deze vraag legde Andries Knevel uit dat een groot deel, één-derde, van de inkomsten van de publieke omroep komt van de STER (reclames). Grote amusementprogramma’s trekken nu eenmaal meer kijkers die vervolgens voor veel adverteerders zorgen, en dus ook voor hogere inkomsten. Maar heeft de publieke omroep deze inkomsten echt nodig of moet ze zich vooral beperken en snijden in de kosten?

Nederlands Medialandschap

Artikel 2.1 van de Mediawet geeft de publieke omroep onder andere als taak: “het op landelijk, regionaal en lokaal niveau verzorgen van een veelzijdig en kwalitatief hoogstaand aanbod van programma’s voor algemene omroep op het gebied van informatie, cultuur, educatie en verstrooiing en deze uit te zenden of te doen uitzenden op open netten”.

Het Nederlandse medialandschap is de afgelopen jaren sterk veranderd. De voorkeuren van het Nederlandse publiek gaan van publiek naar commercieel mede door een groeiende behoefte aan amusement. Het grote publiek in Nederland heeft blijkbaar weinig zin in ‘serieuze informatie’. Commerciële omroepen spelen in op deze behoefte en maken dus weinig tot geen educatieve of culturele programma’s meer. Het gaat om grote publiekstrekkers. De overheid probeert dit op te vangen door de NPO. Ook de Europese wetgeving legt de Nederlandse overheid verantwoordelijkheid op wat betreft het media-aanbod aan de bevolking. Het waarborgen van informatievrijheid, verscheidenheid van mening en pluriformiteit is daarvan een belangrijk onderdeel.

Na de opkomst van commerciële zenders werd de publieke omroep steeds minder belangrijk. Ook de snelle opkomst van internet heeft te maken met deze neergaande lijn. Vooral jongere generaties maken minder gebruik van de publieke omroep. Dit heeft onder andere als gevolg dat de publieke omroep zich ook is gaan richten op programma’s die gaan om kijkcijfers.

Middenweg

De vraag is echter of de publieke omroep zich moet richten op kijkcijfers en inkomsten vanuit adverteerders of dat ze de kosten omlaag kunnen brengen en daarmee onafhankelijk kunnen worden van de STER. Ik denk het laatste. Wat mij betreft kan de taak die de publieke omroep heeft, ook met twee zenders vervuld worden. Zo kan er behoorlijk in de kosten gesneden worden. Daarbij zit er een verschil tussen programma’s die puur gericht zijn op amusement of programma’s die amusement gebruik om educatieve programma’s aantrekkelijk te maken. Vermaak is er op televisie voldoende te vinden. Laat de publieke omroep zich dan vooral richten op de pareltjes die nog gaan over educatie, kunst en cultuur en gebruik entertainment als middel, niet als doel!

Geschreven door Paula Schot

Paula is bestuurslid Leden & Relaties.. Meer artikelen van Paula Schot:



Blog comments powered by Disqus