Een ervaren minister voor ProRail

Het was een ongemakkelijk gezicht vorige week in het Kamerdebat over ProRail. Een staatssecretaris die hoe langer hoe meer irritaties opriep in de Kamer. Nederland heeft sinds vorige week dinsdag een bungelende staatssecretaris. Een staatssecretaris die wel op een ingewikkeld en breed terrein moet opereren. Wat SGP-jongeren betreft is dat niet wenselijk.

Het was een ongemakkelijk gezicht vorige week in het Kamerdebat over ProRail. Een staatssecretaris die hoe langer hoe meer irritaties opriep in de Kamer. Nederland heeft sinds vorige week dinsdag een bungelende staatssecretaris. Een staatssecretaris die wel op een ingewikkeld en breed terrein moet opereren. Wat SGP-jongeren betreft is dat niet wenselijk.

Problemen

Het is weer flink mis op het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Een kritisch rapport werd niet naar de Kamer gestuurd, maar wel naar de media. Er dreigt een begrotingstekort van 450 miljoen euro voor de komende jaren. En de verhouding tussen de staatssecretaris en ProRail lijkt allerbelabberdst. Verzwarende omstandigheid is dat ook begin 2013, net na het aantreden van kabinet Rutte II, een kritisch rapport over ProRail is achtergehouden. Toen kregen de ambtenaren de schuld, nu blijkt de staatssecretaris deze keuze zelfstandig te hebben gemaakt.

De problemen tussen ProRail, ambtenaren en de staatssecretaris lijken dus structureel te zijn. Terecht kreeg de staatssecretaris dan ook zware vragen in het debat van afgelopen dinsdag. Deze staatssecretaris heeft nu voor de tweede keer cruciale informatie achtergehouden. Bovendien heerst er een financiële chaos bij het bedrijf waarvan de staatssecretaris aandeelhouder is. Tot nog toe staat ze met de handen op de rug te kijken en heeft weinig beleid laten zien tot betering. Dit alles zou genoeg zijn voor een enkeltje naar de Koning. Een meerderheid van de Kamer zag echter nog kans de executie van Mansveld een paar weken uit te stellen door de cijfers van ProRail te laten doorrekenen door een extern bureau. Dat is natuurlijk buitengewoon schadelijk voor het imago van een staatssecretaris. Daar komt nog bij dat binnen enkele weken ook de Fyra-enquête wordt gepresenteerd, waarbij de kans groot is dat er een aantal moeilijke punten voor Mansveld uit naar boven komen.

De tijd dringt

Intussen begint de tijd te dringen. Al bijna drie jaar weten we nu dat er van alles mis is bij ProRail én op het ministerie. Eigenlijk hebben we geen tijd om te wachten op een externe doorberekening. Er moet gehandeld worden en wel zo snel mogelijk. Als Mansveld inderdaad verdwijnt, is het wat SGP-jongeren betreft niet handig om een kersverse staatssecretaris neer te zetten op zo’n ingewikkeld dossier. Echter, als Mansveld kan blijven, is het nog steeds beter als iemand anders met het dossier van ProRail wordt belast. SGP-jongeren is heel voorzichtig met het naar huis sturen van een bewindspersoon. Echter, als één ding duidelijk werd uit het debat, is dat wel dat de staatssecretaris niet de juiste persoon is op de juiste plaats. Het ProRaildossier is voor haar onbeheersbaar geworden.

Wat SGP-jongeren betreft, is er een eenvoudige oplossing: laat minister Schultz dit dossier overnemen. Deze minister had haar handen vol aan de Omgevingswet, maar nu deze wet klaar is, is de portefeuille van de staatssecretaris groter dan die van de minister. Staatssecretaris Mansveld (of haar opvolger) zal haar handen vol hebben aan de luchtvaart, het KNMI en het milieu.

Er is nu iemand met daadkracht nodig op het dossier van ProRail. Wat ons betreft is dat geen beschadigde staatssecretaris, geen kersverse staatssecretaris, maar een ervaren minister voor ProRail.

Geschreven door Frans Hazeleger

Frans Hazeleger is lid van de commissie Binnenlandse Zaken.. Meer artikelen van Frans Hazeleger:



Blog comments powered by Disqus