CITO en een Braziliaanse ondernemer

Zo'n 165.000 leerlingen in groep acht van het basisonderwijs hebben afgelopen week de Citotoets afgelegd. Op basis van deze eindtoets en het advies van de school wordt gekeken welke vorm van vervolgonderwijs geschikt is voor de kinderen. Maar focussen we ons niet teveel op cijfers en prestaties? Volgens Job de Visser moet met name de passie terugkomen in het (basis)onderwijs.
Zo'n 165.000 leerlingen in groep acht van het basisonderwijs hebben afgelopen week de Citotoets afgelegd. Op basis van deze eindtoets en het advies van de school wordt gekeken welke vorm van vervolgonderwijs geschikt is voor de kinderen. Maar focussen we ons niet teveel op cijfers en prestaties? Volgens Job de Visser moet met name de passie terugkomen in het (basis)onderwijs.

CITO toets
Afgelopen week zijn de CITO toetsen afgenomen bij kinderen uit groep acht. Een spannende tijd voor hen! Ook mijn zusje vond het erg spannend. Hoog scoren staat bovenaan op haar lijstje, het liefst hoger dan haar broers en zussen. Waarom weet ze volgens mij eigenlijk niet goed, evenals wat ze er nu mee aan moet. Maar de beste zijn, dat krijgen we al met de paplepel ingegoten, en zo hoort het toch?

Braziliaanse ondernemer
Of niet? Recent bekeek ik een aflevering van Tegenlicht met daarin de Braziliaanse ondernemer Semler. Hij heeft zijn bedrijf sinds de jaren 80 omgebouwd van een fabriek waarbij werknemers moesten inklokken, tot een democratisch bedrijf waarbij de verantwoordelijkheid bij de medewerkers ligt. Dit heeft hem geen windeieren gelegd; zijn bedrijf groeide met factor 800 uit tot een miljardenconcern.

Sinds kort heeft hij zijn pijlen gericht op het onderwijs, hij wil zijn model toepassen op het vroegste stadium binnen kleuterscholen. Zijn belangrijkste speerpunt hierbij is: kinderen leren alleen als er iemand met passie tegenover hen staat. In zijn school beslissen de leerlingen zelf wat ze doen en hoe lang, daarover word democratisch gestemd. Als de kinderen dit willen kunnen ze uren filmpjes kijken of lanterfanten, maar het bijzondere is dat dit niet gebeurt. Dit omdat kinderen geholpen en onderwezen worden door mensen met hart voor kinderen en passie voor hun vak.

Passie toets
Ik vraag me weleens af waar de passie in ons basisonderwijs is. Alles draait om cijfers, om de beste (leerling of school) zijn. Echter, alleen passie kan het vuurtje aansteken wat kinderen in brand zet voor een bepaald toekomstbeeld. Zodoende komt er een balans tussen toetsen op cijfers en het meegeven van passie aan kinderen. Want alleen met bevlogen en gepassioneerde meesters en juffen zal er goed ‘gescoord’ worden.

Geschreven door Job de Visser

Beschrijving Job de Visser. Meer artikelen van Job de Visser:



Blog comments powered by Disqus